dissabte, 20 de novembre de 2010

EL COTXE ELÈCTRIC. UNA OPCIÓ RIDÍCULA PER L'UTILITARI PARTICUAR?

El cotxe elèctric és un medi de transport particular de poques prestacions: baixa potència, petit, poca autonomia i econòmicament difícil d'abordar. Però aquesta definició també va ser aplicable, en el seu moment, a la televisió de plasma i, tot i així, ens en vàrem sortit. Ara les teles son grans, amb moltes prestacions i assequibles per un segment prou ampli de la població. Per tant, dono per fet que el cotxe elèctric també s'impregnarà de prestacions tècniques satisfactòries i de fàcil accessibilitat econòmica.

Però, aquest no es el tema que ens hauria de amoïnar. L'idea que ens inculca el discurs “sostenible” és que, malgrat tot, el cotxe elèctric és un cotxe verd. Ah! Si és verd la cosa canvia, les prestacions, l'autonomia i el preu, ja poc importen, per que, què no hem de fer pel medi ambient, oi?

Suposem que s'imposa aquest discurs, “sostenible” vull dir, i anem tots en cotxes verds. Hi ha un principi fonamental de la física terriblement obstinat: l'energia ni es crea ni es destrueix, únicament es transforma. Es a dir, l'energia la podem transformar en un altra forma d'energia o en treball. La energia elèctrica, llampecs a part, és el resultat de la transformació d'algun altre tipus d'energia: cinètica (salts d'aigua), crema de combustibles fòssils (petroli i derivats), nuclear (per tots àmpliament coneguda) i alternativa (eòlica, fotovoltaica, biomassa, etc.). Doncs, com anava dient, si anem tots en cotxes verds a fer les mateixes coses que ara fem amb els cotxes, diguem-ne “marrons” per exemple, la quantitat de treball absolut que s'haurà de realitzar en termes energètics serà aproximadament el mateix.

Per tant, tots aquest combustibles fòssils que ara anem cremant, cadascú al nostre cotxe “marró”, s'hauran de cremar a les noves centrals tèrmiques, centrals que s'hauran de construir per satisfer tot aquest excés d'energia elèctrica que requeriran els cotxes verds. Ah! Que la idea no era contaminar cremant combustibles fòssils, doncs haurem de construir més pantans per fer´hi centrals hidroelèctriques. Ah! Que quan hi ha sequera això no serveix i a més a més son una agressió al ecosistema, doncs haurem de construir més camps d'horts fotovoltaics i omplir les muntanyes d'aerogeneradors. Ah! Que això és contaminació visual i els ocellets se hi estampen i es moren, doncs no ens quedarà més remei que anar a parar a les centrals nuclears. Ah! Que nuclears no, gràcies.

No ens enganyem, els cotxers verds potser revolucionaran el sector energètic. Fins i tot aconseguiran enviar la contaminació fora de les ciutats, però no la eliminaran. De fet, parlant de desplaçar la contaminació, encara es pot trobar algun avi per algun poble de Catalunya que diu que anar a cagar al bosc era d'allò més “sostenible”. Potser si, quan eren quatre els que hi anaven, però que passaria si ara anéssim tots a cagar al bosc.

3 comentaris:

  1. Des de fa temps "se´ns ven" que el cotxe elèctric és la gran solució "sostenible i ecológica" als problemes que genera l´ús dels derivats del petroli en la mobilitat. Llegint la seva excel.let exposició, entenc que el cotxe elèctric no deixa de ser una solució a un problema (les conseqüències del consum de carburants fòssils) per crear-ne un altre: el cost econòmic i mediambiental d´un major consum d´energia elèctrica. Però les energies dites com a "alternatives" poden alliberar el nostre creixement econòmic de l´excessiva dependència actual de la producció de "cru" per part dels paissos de la OPEP. No se com, però cal que trobem l´equilibri entre la generació de l´energia necessària per al desenvolupament econòmic i social; que aquesta provoqui un mínim de cost econòmic i mediambiental; i a poder ser amb la mínima dependència de mercats externs "de producció energètica"· Com a ciutadà desconec si la solució és possible, pero si que crec que cal buscar-la.

    ResponElimina
  2. Veig que has anat directament a l'impacte mediambiental que suposaria que un tant percent elevat de la població utilitzés el "cotxe elèctric". És a dir, que avui en dia es dona per suposat que això del cotxe elèctric és sinònim d'un consum més sostenible de l'energia i que poca gent arriba a aquest nivell de debat.
    En primer lloc, i seguint el fil de debat d'aquesta publicació, és cert que si tothom anés amb el "so called" cotxe verd simplement traslladariem el consum de combustibles fòssils a les centrals elèctriques on es consumeix aquest tipus de combustible. Però que passa amb el rendiment (en termes energètics) que proporciona el cotxe elèctric versus el cotxe marró? Potser si tothom fés servir el cotxe verd, i aprofitant l'alt rendiment d'aquest tipus de vehicle, només caldria construir alguna central hidroelèctrica més i alguna de nuclear, és a dir, no caldria substituir en la seva totalitat l'energia que gasten avui dia els cotxes marrons, ja que no en necessitariem tanta.

    Per tant, això ens porta a una següent pregunta: Donat que donem el OK al cotxe verd, què s'hauria de fer perquè tothom en tingués un?

    Des del meu punt de vista, en primer lloc ens ho haurien de posar molt molt fàcil. És a dir, avui dia, per exemple et venen internet amb tot el pack: modem, instal·lació gratuita, primers mesos gratis, assistència tècnica gratuita i immediata i diu que si els teus fills estan malalts o no saben fer els deures també t'ajuden.
    Amb això vui dir que si simplifiquéssin el tema cotxe elèctic i fos totalment accessible i realment fàcil de comprar i utilitzar (Anar amunt i avall sense quedar-te sense bateria al cap de 10 minuts i no saber on recargar-lo), llavors la gent potser sí que es decidiria a fer-ho. Però crec que encara queda un llarg camí per recórrer. A Terrassa, per exemple, hi ha molt molt poques places d'aparcament per aquest tipus de cotxe i amb capacitat per un sol cotxe.
    Haurem d'esperar a que Apple tregui el cotxe elèctric per comprar-ne un?

    ResponElimina
  3. El que passaría si ara anessim tots a cagar al bosc, sería que es formaría una muntanya de merda impressionant!!
    ...i si tots anessim en cotxes verds a fer el mateix de sempre... el que passaría es que seguiríem embrutant'ho tot però, aixó si... molt important: els magnats, multinacionals, governs... i demès parasits que ara estàn recaudant lo incalculable venent-nos gasolina, seguiràn obtenint el mateix venent-nos electricitat o qualsevol altre merdarada... Si volem no embrutar, calen 2 coses: 1ª no utilitzar tanta energía i 2ª seguir investigant perque el que ara tenim..., crec que encara no serveix ben bé...

    Problemes que vec a curt termini: per la 1ª cosa: si en gastem menys apujaràn els preus i per la 2ª: quan es trobi alguna cosa mes correcte, aleshores faràn el que calgui per seguir-nos venent el nou sistema... al preu necessari per no reduir la seva preponderància... collonut !!.

    F. Bernad.

    ResponElimina